Creëren van waarde voor anderen is een uitdaging en het vereist begrip van je eigen sterke en zwakke punten. Dit artikel onderzoekt het concept van een “simplifier” of een “multiplier” en hoe het identificeren van iemands unieke waardepropositie kan leiden tot effectievere samenwerking en succes.
Het belang van weten waar je waarde creëert
Veel mensen hebben moeite om te begrijpen hoe ze unieke waarde creëren. Misschien denk je dat de beste manier om waarde te creëren voor anderen is door verbindingen te maken en voortdurend waarde te leveren in die relaties. Hoewel deze aanpak effectief kan zijn, is het misschien niet de beste optie voor iedereen.
Het identificeren of je een simplifier of een multiplier bent, kan je helpen begrijpen waar je de meeste waarde levert. Deze kennis kan je besluitvorming sturen als het gaat om netwerken, verkoop, marketing en andere gebieden van je werk.
Wat is een Simplifier?
Dan Sullivan, de auteur van Simplifier-Multiplier Collaboration, definieert simplifiers als mensen die “voortdurend problemen voor zichzelf en anderen oplossen door ingewikkelde situaties om te zetten in eenvoudige doorbraken.” Als jij een simplifier bent, ga jij op zoek naar het centrum van een probleem, uitdaging of bottleneck en vereenvoudig je dit.
Je probeert de gemakkelijkste taak te vinden die je vandaag kunt vereenvoudigen om je leven minder verwarrend en ingewikkeld te maken morgen. Je gaat altijd naar binnen, op zoek naar het centrum van de dingen.
Wat is een Multiplier?
Daarentegen is een multiplier iemand die voortdurend zijn “persoonlijke en zakelijke succes vergroot door hun nut voor iedereen die het belangrijkst is te vermenigvuldigen”, zoals gedefinieerd in het boek Simplifier-Multiplier Collaboration van Dan Sullivan. Multipliers streven ernaar om hun waarde en bereik te vergroten door naar buiten te gaan. Ze bouwen relaties op met iedereen die ze ontmoeten, of het nu gaat om het koud bellen van belangrijke personen of het handen schudden van iedereen op een evenement.
Als je een multiplier bent, ben je uitstekend in het uitbreiden van je persoonlijke en zakelijke succes door je nut voor anderen te vermenigvuldigen. Je probeert voortdurend je waarde en bereik te vergroten, je netwerk en connecties uit te breiden.
Het belang van het vinden van je tegenpool
Hoewel het mogelijk is om zowel een simplifier als een multiplier te zijn, zijn de meeste mensen beter in het ene dan het andere. Voor een goede samenwerking heb je zowel simplifiers als multipliers nodig. Om succesvolle samenwerking te bereiken, moet je op zoek gaan naar de Yin voor je Yang. Dit betekent dat je de tegenhanger vindt van wat je bent, of het nu een simplifier is die een multiplier vindt of een multiplier die een simplifier vindt.
Het werken met iemand die jouw tegenpool is, kan leiden tot effectievere probleemoplossing, innovatie en groei. Een simplifier kan iets beter maken door het te vereenvoudigen, terwijl een multiplier het vervolgens groter kan maken door het te vermenigvuldigen.
Meer blogs lezen
![Van Vechten naar Vragen: over rustig en relaxt je zin krijgen](https://www.eelcosmit.nl/wp-content/uploads/2024/09/Afbeelding1-1-260x185.png)
Van Vechten naar Vragen: over rustig en relaxt je zin krijgen
![Strategische overgave: de kracht van niets doen](https://www.eelcosmit.nl/wp-content/uploads/2024/09/Strategische-overgave-de-kracht-van-niets-doen-260x185.png)
Strategische overgave: de kracht van niets doen
![De Machtsdriehoek: bevrijd jezelf uit de destructieve dans van schuld en onschuld, macht en onmacht](https://www.eelcosmit.nl/wp-content/uploads/2024/09/De-Machtsdriehoek-260x185.png)