Het aantal ondernemers groeit en groeit. Het lijkt het perfecte begin voor een leven waarin je niet veel hoeft te werken en toch een fortuin kunt verdienen.
Veel ondernemers slaan daarbij een belangrijke stap over. Een stap die de toekomst van een onderneming maakt of breekt. Waarde toevoegen aan jouw klant. Hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten voor jou kiezen en niet voor de diensten of producten van je concurrent? Hoe ben jij als ondernemer van toegevoegde waarde voor jouw klant?
Waarde toevoegen begint bij de basis: jouw aanbod
Klantwaarde is de toegevoegde waarde die de klant ervaart op het moment van aankoop en daarna. Wil je van onmisbare waarde zijn voor jouw potentiële klanten? Begin bij de basis: je product of dienst.
Je onderneemt om een vraag vanuit een specifieke doelgroep op te lossen met jouw producten of diensten. Jouw product of dienst moet het leven van je doelgroep leuker, makkelijker en vooral beter maken.
Lost jouw aanbod niets op, maakt je aanbod het leven niet leuker of mooier en zeker ook niet beter? Dan ben je vooral heel hard je best aan het doen om je eigen bankrekening te laten groeien.
Waarde toevoegen met diensten
Als aanbieder van een dienst beschik jij over specifieke talenten. Advocaat, fysiotherapeut, beurshandelaar, verkoper. Als aanbieder van een dienst ligt de verantwoordelijkheid voor het toevoegen van waarde bij jou. De klant gaat uit van jouw kennis en kunde. Aan jou de taak om een waardevolle bijdrage te leveren aan jouw klanten.
Dat doe je door extra waarde toe te voegen aan je dienstverlening. Er zijn namelijk meer ondernemers die dezelfde diensten aanbieden als jij. Vaak met meer ervaring. Aan jou de taak om een onderscheidend vermogen te creëren.
Zorg dat jij op de hoogte bent van alle belangrijke veranderingen binnen jouw werkgebied: regelgeving, certificaten, geavanceerde tools, nieuwe aanbieders en hun aanpak. Pas als jij iets beter kan of meer waarde levert dan je concurrent, ben jij van toegevoegde waarde.
Belangrijke punten om waarde toe te voegen met diensten:
- Sociale bewijskracht: verzamel reviews van je klanten om jouw expertise op een professionele wijze kenbaar te maken.
- Werk aan je autoriteit. Dat gaat verder dan de kennis in huis hebben. Het is de kennis overbrengen op anderen. Werk aan jezelf als merk om zo autoriteit te genereren bij je doelgroep.
Waarde toevoegen met producten
Lever je producten? Dan is het vaak lastiger om toegevoegde waarde te bieden aan je klanten. Van elk denkbaar product zijn al tientallen variaties gemaakt. Je product moet dan wel heel waardevol zijn, wil jij je concurrenten overstijgen.
Bepaalde elementen maken jouw product waardevoller dan hetzelfde product ergens anders. Denk aan de prijs, het materiaal, productie (schaarste of juist in overvloed), het merk waarmee jij producten aanbiedt, de ecologische footprint.. Er zijn veel elementen die jouw product maken of breken.
Belangrijke punten om waarde toe te voegen met producten:
- Heb je een product ontwikkeld dat nog niet bestaat? Vraag er patent op aan, zodat jij de enige bent die het mag produceren en aanbieden.
- Merk je dat er vraag is naar verbetering van jouw product? Blijf ontwikkelen, zodat je op elk moment kan voldoen aan de verwachtingen van jouw doelgroep.
Alleen met de juiste focus kun je echt waarde toevoegen
Ben je voortdurend op zoek naar nieuwe kansen buiten jouw bestaande werkgebied? Wacht je op een volgende pandemie, zodat je daar een slaatje uit kunt slaan? In de tijd dat jij op zoek bent naar nieuwe kansen, zijn jouw concurrenten bezig hun aanbod interessanter te maken voor jouw doelgroep. Zonder focus ga je de wedstrijd dus niet winnen.
Als ervaren Business Coach help ik al meer dan 25 jaar topondernemers bij het behalen van meer focus, meer omzet en meer winst. Ben jij ook toe aan meer focus? Neem contact met mij op.