Iedere ondernemer wil een goede ondernemer zijn. Maar hoe bouw je de nodige expertise op? En hoe zorg je ervoor dat jouw expertise gezien wordt? Je ontdekt het in dit artikel.
Wanneer is iemand expert in zijn vakgebied?
Elk vakgebied vraagt om kundigheid op een bepaald vlak. Advocaten hebben een andere expertise nodig dan een e-commerce ondernemer. Kijk binnen jouw vakgebied naar mensen die goed worden aangeschreven. Elk vak heeft koplopers. Wat maakt hen zo bijzonder? Zijn het de diploma’s en certificaten, is het de specialistische kennis en kundigheid of is het hun waardevolle netwerk wat hen expert maakt in datgene wat ze doen.
Achterhaal dit niet alleen bij jezelf, maar ook bij je zakenpartner en klanten zodat je weet welke stappen jij moet zetten.
Kennis is essentieel. Welke kennis dat is, is aan jou
Afhankelijk van jouw vakgebied zijn diploma’s essentieel of juist achterhaald. Een ondernemer in de e-commerce zet ook zonder diploma’s een wereldbedrijf op. Voor een ondernemer in de elektrotechniek is een diploma als een VCA essentieel. Maar als ondernemer ben jij al slim genoeg om te weten welke diploma’s nodig zijn om binnen jouw vakgebied aan de slag te kunnen en jouw autoriteit en expertise verder uit te bouwen.
Kennis is macht. Maar staar je niet blind op diploma’s. Je hebt diploma’s en diploma’s. Behaal alleen de diploma’s en certificaten die je helpen in de weg naar expertise. Tijd is geld, besteed het wijs. Vraag ook eens in je netwerk welke diploma’s echt de moeite waard zijn en welke je beter kunt laten voor wat het is.
Breng focus aan in je werk
Wil je echt expert worden in je vakgebied? Dat begint bij focus. Verdiep je in één onderwerp, één product of één specifieke dienst om je expertise uit te breiden. Pas als jij een onderdeel van jouw onderneming volledig beheerst, kun je jouw expertise overdragen naar potentiële klanten. Schrap alle bijzaken die jou niet verder helpen in je doel.
Als Business Coach help ik de top ondernemers in Nederland focus aan te brengen in hun werk, zodat zij kunnen uitgroeien tot de ondernemer die zij voor ogen hebben.
De kracht van een goed (online) netwerk
Als ondernemer ben je niets zonder je netwerk. Zij brengen je in contact met potentiële klanten, helpen jou bij het uitbreiden van je business en zijn de perfecte sparringpartner. Breng je netwerk goed op de hoogte van jouw opgebouwde expertises, zodat zij jouw waarde in zien. Dat levert je zowel nu als in de toekomst mooie relaties op.
Expert zijn is leuk, expert blijven is leuker
Met de huidige stroom aan nieuwe technieken moet je je blijven ontwikkelen. Als je eenmaal expertise hebt opgebouwd, biedt dat geen garantie dat dat ook zo blijft. Blijf je ontwikkelen, lees nieuwe boeken, verdiep je in nieuwe onderzoeken en technieken en ga in gesprek met concullega’s om op de hoogte te blijven van belangrijk nieuws in jouw branche.
Expert zijn is leuk, expert blijven is leuker. Investeer daarom in jezelf, in je bedrijf en in je personeel.