16 drijfveren naar geluk

De kwaliteit van je leven wordt bepaald door kwaliteit van je communicatie

Alles draait in het leven om communicatie. Communicatie met jezelf op de eerste plaats en in de tweede plaats de communicatie met anderen. Ieder mens wil zoveel mogelijk zijn behoeften bevredigen. Om je behoeften goed te bevredigen zal je eerst moeten weten wat je behoeften zijn. Dat doe je door te reflecteren. Met andere woorden “met jezelf” te communiceren. Dit proces wordt erg vergemakkelijkt door dit te doen met een goede vriend of een goede coach.

Vervolgens zul je anderen nodig hebben om je behoeften te kunnen bevredigen. Eén mens is nu eenmaal geen mens.

Professor psychologie en schrijver Steven Reiss definieert 16 verschillende behoeften van een mens. Er zijn natuurlijk vele verschillende indelingen te maken van de behoeften van een mens. In mijn boek De regels van het spelletje gebruik ik mijn eigen indeling van menselijke behoeften.

Die van Reiss is ook een interessante. En iedere indeling kan een ander licht werpen op welke behoeften jij nog niet bevredigt.

1) Macht – de noodzaak om je wil aan anderen op te leggen

2) Onafhankelijkheid – de behoefte aan individualiteit en vrijheid

3) Nieuwsgierigheid – de behoefte om na te denken

4) Acceptatie – de noodzaak van goedkeuring door de groep

5) Orde – de behoefte aan georganiseerde, stabiele, voorspelbare omgevingen

6) Voorraad – de noodzaak van het verzamelen van eten en spullen

7) Eer – de noodzaak om trouw te zijn aan de traditionele waarden van de eigen groep

8) Idealisme – de noodzaak van sociale rechtvaardigheid

9) Sociaal contact – de behoefte aan contact met vrienden en gelijkgestemden

10) Familie – de noodzaak om kinderen op te voeden

11) Status – de noodzaak van sociale status, belangrijk te zijn

12) Wraak – de noodzaak om iemand terug te pakken

13) Seks & Romantiek – de behoefte aan seks en affectiviteit

14) Eten – de noodzaak van voedsel

15) Fysieke activiteit – de noodzaak van beweging

16) Rust – de noodzaak om je veilig te voelen

Succesvol leven en ondernemen bestaat eruit om al deze behoeften te herkennen, te communiceren, en zoveel mogelijk te bevredigen op een zo economisch mogelijke manier.

Oftewel: Inzicht Actie Oogsten ©