Nu in de winkel! Boek voor MANNEN

Mijn nieuwe boek ‘Boek voor MANNEN’ is vanaf vandaag te koop in de betere boekhandel en uiteraard op internet. Ik heb het geschreven voor iedere man die meer daadkracht, avontuur en plezier in zijn leven kan gebruiken.

Als je het verschil wilt maken in je leven en je niet wilt neerleggen bij uitstelgedrag, sleur en gepolder dan is dit het boek voor jou.

Ik raad het ook alle vrouwen aan die willen weten wat hun man beweegt. (Tip: Geef dit boek cadeau aan je man. Daar doe je jezelf ook een plezier mee!)

‘Luister niet naar je vrouw, maar naar Eelco Smit. Die heeft echt het beste met je voor,’ zegt journalist en auteur Dominique Haijtema.

‘Eelco Smit begrijpt waarom mannen ballen hebben – en dat ze daar wat mee moeten,’ aldus Patrick Kicken, DJ Radio Veronica en bewustzijn expert.

Boek voor MANNEN is speciaal geschreven voor alle mannen die hun persoonlijke ambities waar willen maken en zo het maximale uit zichzelf willen halen. Het boek biedt je de concrete inzichten en tools om bewust en succesvol je eigen leven te leiden als man.

Het eerste exemplaar van Boek voor MANNEN werd in ontvangst genomen door BNR Nieuwsradio journalist Paul van Liempt.

Koop nu bij bol.com

8 essentiële vragen voor bevredigend werk

Werk en liefde zijn de twee zaken die het meeste invloed hebben op je gevoel van geluk. Dus de keuze voor een partner en de keuze voor een baan of ondernemerschap zijn essentieel als geluk het doel is in je leven.

Psycholoog Steve Biddulph geeft in zijn boek Manhood een model van acht niveaus van bevredigend werk. Hij zegt hierover: “Deze criteria zijn niet bedoeld om jezelf te vergelijken met anderen. Ze zijn een afspiegeling van individueel heldendom.” Het is een vragenlijst die is gericht op mannen. Echter ook voor vrouwen zijn het vragen die inzicht verschaffen over hoe het gesteld is met werk en geluk.

Hieronder vind je 8 vragen om te testen of jouw werk optimaal bevredigend is:

1. Draag je je steentje bij? Of zit je op de bagagedrager?
2. Kun je op eigen benen staan? Of leef je op kosten van anderen?
3. Draagt jouw werk op een positieve manier bij aan het leven van anderen? Doe je je werk met humor en een glimlach?
4. Ben je kostwinner voor anderen? Produceer je meer dan je consumeert?
5. Creëert jouw werk een infrastructuur voor het werk van anderen? Ben je een ondernemer?
6. Train en ontwikkel je andere mensen om hun leven en toekomst te verbeteren? Ben je een mentor?
7. Helpt jouw werk om de aarde, de mens en al het leven te beschermen? Heeft je werk geen schadelijke effecten?
8. Gebruik je in je werk jouw eigen kwaliteiten en talenten zodat het een uniek en krachtig effect heeft op de wereld?

Droombanen bestaan niet, maar je komt een aardig eind in de buurt als je genoeg vragen met ja kunt beantwoorden.

Kan jouw werk eigenlijk wel wat meer bijdragen aan je geluk?

5 gouden spelregels voor succesvol ondernemerschap

Word de nieuwe Steve Jobs, Bill Gates of Joop van den Ende

Het opzetten van een succesvolle onderneming is in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet zozeer een kwestie van een goede opleiding of een groot investeringskapitaal, maar veel eerder een zaak van het leren om optimaal gebruik te maken van de middelen die je voor handen hebt. Managementgoeroe en -auteur Thomas Blekman bepleit in zijn boek ‘Corporate Effectuation – Wat managers kunnen leren van ondernemers!’ dat eigenlijk iedereen het ondernemerschap kan leren aan de hand van 5 simpele principes. Deze 5 beproefde principes van ‘Corporate Effectuation’ worden door nagenoeg alle succesvolle ondernemers toegepast. Ben jij klaar om jezelf in succes onder te dompelen, dan is dit je kans.

1. Het ‘Beter een vogel in de hand’ principe

Wacht niet met het starten van een onderneming op dat ene miljoenenidee dat je in een klap schatrijk gaat maken. Dat doet iedereen namelijk al. Start gewoon met dat wat je wel hebt: je kennis, je netwerk en niet te vergeten alle andere middelen die je tot je beschikking hebt. Gebruik de kansen die zich voordoen en maak daar optimaal gebruik van. Doe het dus met dat wat je wel hebt en focus je niet op alles wat je niet hebt. Want als je leert roeien met de riemen die je hebt, is er veel meer mogelijk dan je ooit had durven dromen.

Never risk more than you can afford to lose

2. Het ‘Hoeveel kan ik hebben?’ principe

Stel jezelf voordat je met een onderneming start de vraag: wat mag het me gaan kosten? Niet alleen op het gebied van de financiële investering, maar ook wat tijdsinvestering en emotionele belasting betreft. Door voor eens en altijd helder te stellen hoever je wilt gaan, bepaal je zelf de kaders waarbinnen jij je lekker voelt, en dus het beste rendeert. Dit principe staat haaks op de benadering van de meeste theoretici, die altijd uitgaan van de vraag: wat levert het je op? Overigens hoeft het bepalen van je grenzen zeker geen begrenzing te zijn voor de mate van je succes. Neem nu Claudia Willems, de oprichtster van Kleertjes.com. Zij stelde een duidelijke limiet aan haar investering en toch groeide zij uit tot de grootste online kledingwinkel van Nederland met 125 medewerkers en een jaaromzet van 15 miljoen euro.

3. Het ‘Gezamenlijk kunstwerk’ principe

Waarom zelf alle risico’s nemen, als je deze ook met anderen kunt delen? Zoek daarom gericht naar gelijkdenkende partijen voor samenwerking op zakelijk gebied. Zo investeert niemand meer dan hij of zij zich eigenlijk kan veroorloven, en samen sta je ook nog eens een stuk sterker. Je kunt gebruik maken van elkaars specifieke kwaliteiten, middelen én netwerk. Vooral dit laatste is van groot belang. Want hoe groter je netwerk, hoe groter de kans op succes. Het is dus de kunst om meer oog te hebben voor partners en minder voor concurrenten. En dat is voor veel ondernemers makkelijker gezegd dan gedaan.

If life gives you lemons, make lemonade

4. Het ‘Onvoorspelbaarheid is okay’ principe

Een vooropgezet plan in je hoofd hebben is goed, maar je moet dit ook los kunnen laten als de situatie er om vraagt. Want iedere nieuwe situatie biedt ook weer kansen, het is alleen de kunst deze te zien en te gebruiken. Het vermogen om flexibel en adequaat met veranderingen om te gaan, is de basis van het ‘Onvoorspelbaarheid is okay’ principe. Zie veranderingen dus niet als bedreigingen, maar als uitdagingen en benut ze in je voordeel.

I think if you do something and it turns out pretty good, then you should go do something else wonderful, not dwell on it for too long. Just figure out what’s next.

== Steve Jobs, oprichter Apple

5. Het ‘De vent maakt de tent’ principe

Als ondernemer ben je sterk van de markt afhankelijk. Trends veranderen en veel ondernemers gaan hierin mee. Beter is het echter zelf de trend te zetten en daarmee zelf de toekomst van je bedrijf te bepalen. Laat je niet leiden door de markt, maar leid zelf de markt. Dit vraagt natuurlijk om durf en ondernemersvisie, maar als je er in slaagt ligt de markt aan je voeten. Het beste voorbeeld van het ‘De vent maakt de tent’ principe is zonder twijfel Steve Jobs, die met Apple een eigen koers koos en uiteindelijk het gelijk aan zijn zijde kreeg.

Ben jij klaar voor succes?

Iedere ondernemer herkent zich wel in één of meerdere van bovenstaande principes. Lastiger is het echter om ze alle vijf in de praktijk toe te passen, terwijl het effect per toegepast principe expansioneel toeneemt. Gelukkig zijn er professionals die jou daar perfect in bij kunnen staan.

Ben je klaar voor duurzaam succes, maar kun je nog wel wat support gebruiken op de weg er naartoe?

4 vuistregels voor innerlijke rust

Het leven volgens TOM

Een overvolle agenda, een gezin dat schreeuwt om aandacht, een telefoon die maar blijft rinkelen, en tot overmaat van ramp een volledig lege batterij. Zowel fysiek als mentaal. Voor veel mensen is dit horrorscenario de realiteit van de dag. Gestresst en bang om anderen teleur te stellen, rennen zij van afspraak naar afspraak, zonder enig uitzicht op verbetering. Ze worden als het ware geleefd door het leven zelf.

Het roer om

De Amerikaanse zakenman, levensgenieter en voormalig workaholic Tom behoorde tot deze omvangrijke groep. Gelukkig zag hij op tijd in dat dit niet de manier is en gooide het roer om. Tom is een voorbeeld in het boek ‘American Mania: Breaking the Manic Cycle’ van Peter C. Whybrow. In dat boek verklapt TOM de vier vuistregels van de door hem bedachte TOM-methode.

TOM = Toward Optimum Mindfulness

TOM staat voor Toward Optimum Mindfulness; vrij vertaald ‘de weg naar optimale ontspannen aandacht’. Dit is behalve een frisse kijk op modern timemanagement, vooral ook een levensfilosofie die je kan helpen de balans in je leven te herstellen en weer te leren genieten van al het moois dat het leven iedere dag opnieuw te bieden heeft. De regels van TOM zijn simpel, doeltreffend, maar tegelijkertijd ook ingrijpend en allesomvattend. Want om optimaal van het hier en nu te kunnen genieten en profiteren, moet je wel eerst leren de beschikbare tijd, technologie, je eetgewoontes en lichaamsbeweging beter te managen. En dat is voor de gejaagde moderne mens makkelijker gezegd dan gedaan.

Regel 1 – Tijd is kostbaar. Gebruik het goed

Onze tijd is schaars, eindig, en daarmee uiterst kostbaar. Tijd is het nieuwe geld. Dus is het zaak de tijd die we hebben te koesteren, te beschermen en boven alles zinvol te gebruiken. Helaas vergt de hectiek van het dagelijkse leven vaak meer tijd dan dat we hebben. Tijd voor het gezin is er daardoor nauwelijks nog. Uit schuldbesef proberen we ‘quality time’ in te plannen. Vaak zonder succes. Beter is het om de tijd die je samen hebt optimaal te benutten. Open, ontspannen en met onverdeelde aandacht voor elkaar. Zo wordt ieder moment speciaal. En als we tijdens het zoveelste zakendinertje ook eens wat meer aandacht zouden besteden aan het evalueren van het nut van deze tijdsinvestering, en niet de hele tijd op de klok zouden kijken uit schuldbesef, dan zou het besef dat dit geen zinvol gebruik van tijd is vanzelf komen. Want door op een ontspannen en eerlijke manier het leven hier en nu tegemoet te treden, komen onze werkelijke prioriteiten aan het licht.

Regel 2 – Blijf de technologie de baas

Onverdeelde aandacht, daar draait het dus allemaal om. Dat valt echter nog niet mee in het huidige technologische tijdperk. Dankzij de mobiele telefoon zijn we altijd bereikbaar. Zo niet live, dan via SMS, WhatsApp of e-mail. En plichtsgetrouw als we zijn, beantwoorden we het allemaal nog ook. Om nog maar te zwijgen over alle reclameboodschappen die via televisie, radio en internet op ons worden afgevuurd. Zonder dat we het in de gaten hebben, worden we zelfs thuis ‘overvraagd’. Wat je jezelf dus moet afvragen is het volgende: dien jij de technologie, of dient de technologie jou? Gebruik dus alleen die technologie die nodig is om aan jouw persoonlijke prioriteiten te kunnen voldoen. Zet dus eens wat vaker die mobiele telefoon uit, check je mail niet tijdens maar na het weekend, en die televisie kan ook wel eens een avondje op zwart.

The destiny of nations depends upon the manner in which they feed themselves

== Anthelme Brillat-Savarin, Franse filosoof en gastronoom

Regel 3 – Eet bewust en met anderen

Eten is van oudsher een sociale bezigheid waar je de tijd voor neemt. Helaas hebben we die tijd tegenwoordig vaak niet. We pakken snel wat ‘on the go’, of slaan zelfs hele maaltijden over. We luisteren niet meer naar de signalen van ons lichaam, maar naar onze agenda. En als we dan bijna omvallen van honger, proppen we ons in korte tijd vol met alles wat op ons pad komt. Dit ontneemt niet alleen al het plezier in eten, maar is ook nog eens erg ongezond. Want doordat we het voedsel zo snel naar binnenwerken, heeft de maag geen tijd om een signaal af te geven en eten we snel te veel. Een goed en niet te vet dieet is dan ook noodzakelijk. Niet snoepen en snacken tussen maaltijden. En eet alleen als je echt honger hebt! Neem daarnaast de tijd voor je maaltijden en eet altijd samen met anderen. Proef alles zo intens mogelijk. Zo leer je weer genieten van de kwaliteit van eten, van goed tafelgezelschap en krijg je weer grip op je lichaam.

Regel 4 – Heb eerbied voor je lichaam

Met zoveel dingen te doen in zo weinig tijd, is lichamelijke inspanning vaak het eerste wat komt te vervallen. Terwijl voldoende beweging toch echt een voorwaarde is voor een goede persoonlijke balans. Probeer dit dus in te plannen in je dagelijkse routine. Parkeer je auto eens wat verder weg van je werk, pak eens wat vaker de trap en spreek waar mogelijk buiten kantoor af. Kortom, grijp iedere mogelijkheid om meer te bewegen aan. Aan de andere kant moet je ook niet vergeten rust te nemen. Plan reizen en afspraken daarom altijd ruim in. Dan raak je niet gestresst als het niet opschiet op de weg of het vliegveld. Gebruik deze momenten juist om eens lekker te ontspannen. Laat je dus niet opjagen en behoed ook je eigen kinderen daarvoor. Zij hoeven niet op voetbal, tennis, zwemmen, scouting én muziekles. Kwaliteit in de plaats van kwantiteit, daar draait het om.

Wees bewust van de keuzes die je maakt

In de huidige totaal doorgedraaide consumptiemaatschappij ligt de sleutel tot een succesvol en gelukkig leven in het maken van de juiste keuzes. Daarvoor moet je natuurlijk wel eerst weten wat je nu echt wilt en nodig hebt. In de meeste gevallen is dat een simpele kwestie van logisch beredeneren en luisteren naar jezelf, maar dan moet je daar natuurlijk wel de tijd voor nemen. En juist dat aspect zien wij vaak over het hoofd. Neem dus eens wat gas terug, ben je bewust van de keuzes die je maakt, leef in het hier nu, en vergeet vooral niet met volle teugen te genieten.

Klaar om de regie weer in eigen handen te nemen en je prioriteiten scherp te stellen?

5 krachten die authentieke keuzes in de weg staan

De juiste bewuste keuzes maken in je leven is misschien wel één van de moeilijkste vaardigheden die er is. Om goede keuzes te maken is het noodzakelijk om eerst antwoord te hebben op de drie vragen:

  1. Wie ben ik?
  2. Wat wil ik?
  3. Wat kan ik?

In mijn boek “De regels van het spelletje” vind je technieken om antwoord te geven op die vragen. Wetenschappers hebben ontdekt dat er 5 mechanismen zijn die ons weerhouden van het maken van de juiste keuzes. Keuzes die bij ons passen en ons gelukkig maken. Deze 5 mechanismen werken op een onbewust niveau. Als je je echter bewust bent van deze mechanismen kun je betere beslissingen nemen die leiden tot meer succes en geluk.

Rationeel of emotioneel?

We denken dat we rationele keuzes maken terwijl de waarheid is dat we emotionele keuzes maken die we achteraf goed praten met ons hoofd. Als het op het maken van keuzes aankomt kun je stellen dat we bijziend zijn, we een heel slecht geheugen hebben en ontzettend slecht kunnen voorspellen wat we leuk vinden in de toekomst.

Dit zijn de 5 onbewuste krachten die onze keuzes onbewust beïnvloeden:

  1. Verliesvermijding – verlies doet ons veel meer pijn dan winst ons plezier doet.
  2. Voorkeur status quo– onze neiging om alles bij het oude te laten en niet te bewegen.
  3. Waardeoverdracht– onze neiging een persoon positieve of negatieve waarde toe te kennen gebaseerd op verleden en perceptie.
  4. Diagnose vooroordeel– we zijn blind voor al het bewijs dat in tegenspraak is met onze initiële diagnose van een persoon of situatie.
  5. Zelfvertrouwen vooroordeel – we zijn overmoedig en negeren feiten die ons niet uitkomen.

Goed nadenken is vermoeiend dus we zijn allemaal gevoelig voor makkelijke oplossingen: een snelle onbewuste beslissing. Echter deze onbewuste en irrationele beslissingen zijn niet altijd in ons voordeel en kunnen een negatief effect hebben op ons professioneel en persoonlijk leven. Het is dus zaak onze eigen irrationele patronen te herkennen en deze te doorbreken. Dan maak je bewuste keuzes die leiden tot meer persoonlijk geluk en succes.

1. Verliesvermijding

We rennen weg voor pijn en we wandelen naar plezier. Dat gegeven heeft grote invloed op onze keuzes. Hoe je een keuze “framet” bepaalt in hoge mate de keuze. We kopen wel 95% suikervrije yoghurt maar als er zou staan yoghurt met 5% vet dan laten we het in de schappen staan.

2. Voorkeur status quo

Als we tijd en geld ergens in geïnvesteerd hebben dan kunnen we dat project maar moeilijk loslaten. We kunnen net zo moeilijk afscheid nemen van een verliesgevende activiteit als van een kansloze relatie. Better the devil you know.

3. Waardeoverdracht

Onze hersenen zijn lui en zoeken naar shortcuts om beslissingen te nemen. We hebben meestal geen zin om alle informatie te verzamelen en echt goed na te denken over een keuze. Dat kost energie. Dus hechten we waarde aan de mening van goeroes en bekende Nederlanders. Dat de bekende Nederlander het aangeprijsde product niet eens zelf gebruikt doet niet ter zake. Wij kennen de BN’er de waarde toe van een deskundige. Meestal ten onrechte. Hetzelfde geldt voor een pak en een stropdas. Daar kennen wij de waarde “betrouwbaar” aan toe. Wie hebben altijd een pak en stropdas aan? Juist ja.

4. Diagnose vooroordeel

We hebben een eerste indruk van iemand en die diagnose die we van iemand maken, bijvoorbeeld “gezellig”, “arrogant”, “succesvol” zullen we daarna niet snel meer veranderen ondanks bewijzen van het tegendeel. Met andere woorden we zijn niet zo goed in het toegeven aan onszelf dat ons eerste oordeel niet zo goed was. Met alle gevolgen van dien.

5. Zelfvertrouwen vooroordeel

Dit vooroordeel is het beste te illustreren met een voorbeeld: Alfred P. Sloan, directeur van General Motors op het hoogtepunt van het succes van de autofabrikant, verwoordde het mooi. Kort na het begin van een vergadering, schorste hij de meeting en sprak de volgende woorden:

“Heren, ik constateer dat we het allemaal volledig met elkaar eens zijn over deze beslissing….en ik stel daarom voor dat we de bespreking van deze kwestie uit stellen tot onze volgende vergadering op onszelf de tijd te geven om onenigheid te ontwikkelen. Misschien krijgen we dan meer begrip over waar deze belangrijke beslissing eigenlijk echt over gaat.”

Toegevoegde waarde coaching bij belangrijke keuzes

Een coach fungeert als hoeder van jouw gezond verstand zodat je bij belangrijke keuzes en beslissingen jezelf zo min mogelijk laat leiden door de 5 bovenstaande negatieve krachten. Of zoals een klant van mij het mooi samenvatte:

“Soms moet je in je leven een belangrijke keuze maken, dan is het fantastisch om een coach te ontmoeten die je met een paar ‘simpele’ vragen laat ontdekken wat de waarde is van die keuze.”

Moet jij binnenkort ook een belangrijke keuze maken?