Beter bijna goed dan precies fout

“Perfectionisme is de stem van de onderdrukker.” Anne Lamott, Auteur

Perfectionisme is de dood in de pot

We leven in een wereld waar alles en iedereen geacht wordt perfect te zijn. Dodelijk vermoeiend. En niet alleen dat. Perfectionisme is ook het perfecte medicijn om niet gelukkig en niet succesvol te zijn. Het perfecte plaatje bestaat niet.

Wat is perfectionisme eigenlijk?

Perfectionisme heeft te maken met verwachtingen. Als mens ben je een aap die weet dat hij dood gaat. Dus iedereen heeft bepaalde verwachtingen. Die verwachtingen zijn begonnen toen je nog een twinkeling was in de ogen van je vader en moeder. Voordat jij gemaakt werd in de slaapkamer (of ergens anders) waren je al verwachtingen opgelegd. Namelijk die van je toekomstige ouders en de verwachtingen van de cultuur waar je toevallig geboren bent.

Voordat je 8 bent heb je geloof ik 150 keer vaker NEE dan JA gehoord. Er wordt nogal wat van je verwacht. We maken even een stap van je geboorte naar je sterfdag.

Waar hebben mensen spijt van als zij op hun sterfbed liggen?

Dat ze te weinig gewerkt hebben om zaken perfect te maken?

Nee.

Waar mensen het meest spijt van hebben is dat zij niet de moed hebben gehad om zichzelf te zijn geweest. Niet de moed hebben gehad om niet de hele dag aan de verwachtingen van anderen te hebben voldaan.

Aardig gevonden worden

Perfectionisme heeft met name te maken met aardig gevonden willen worden. Het is het kleine kind in ons. Zolang ik alles perfect doe vinden mensen mij aardig. En perfect is eigenlijk dus zoals onze ouders het willen. En die ouders zijn vervangen door de baas, klanten, buren en andere mensen waar wij onze ouders op projecteren.

Perfectionisme als ondernemer kost je alleen maar geld en energie.

Perfectionisten zijn plaatjesmensen met Facebook als ideale plaatjesboek. Voldoen aan het ideale plaatje.

Wiens plaatje eigenlijk is altijd de grote vraag?

Beter bijna goed dan precies fout

In het leven en in zaken is perfectionisme je vijand.

Vanuit Silicon Valley hoor je nu een heleboel stoere taal over “10 keer beter of anders niet”. Dat zijn allemaal eufemismen voor perfectionisme.

Ik kan veel meer met de uitspraak van een klant van mij die al meer dan 25 jaar aan de top staat in zijn sector: “Je moet gewoon 3% beter zijn dan de concurrent. Dat is genoeg.”

Of een andere klant met de mooie uitspraak: “We ship shitty software.” Die is ook duidelijk. Als je graag een perfectionist wilt zijn als ondernemer: mooi voor je klanten, niet voor jou.

Dus ik word graag klant bij je.

Perfect is namelijk de vijand van goed.

Als iets voor 80 of 90% okay is, moet je je altijd afvragen wat de meeropbrengst is van die extra 10 of 20% ten opzichte van de energie die je moet investeren om iets perfect te krijgen.

Als schrijver weet ik daar alles van. Want één ding is zeker:

Nadat ik dit artikel gepubliceerd heb, kan ik wel 10 dingen verzinnen die beter, leuker en puntiger hadden gekund. Dat geldt voor iedere publicatie. Geen uitzonderingen.

Communicatie kan altijd beter. Alles kan altijd beter.

Dus ik wijs je nog maar even op de geluksformule:

Geluk = Realiteit -/- Verwachtingen.

Fritz Perls heeft het al mooi gezegd dus wie ben ik om dat te perfectioneren:

Ik doe wat ik moet doen en jij doet wat jij moet doen,

Ik ben niet in de wereld om aan jouw verwachtingen te voldoen

en jij bent niet op de wereld voor de mijne.

Jij bent jij en ik ben ik

En als we elkaar bij toeval ontmoeten is dat goed

En als dat niet gebeurt … dan is er niets aan te doen.

Fritz Perls, Psychotherapeut

EELCO SMIT – Personal & Business Coach te Amsterdam en auteur van Boek voor MANNEN – heb het lef om echte keuzes te maken en De regels van het spelletje – voor leven met lef.

 

Speel jij puur je eigen spel?


“Mijn werk is een spel, een heel serieus spel.”

— M.C. Escher, kunstenaar

Ondernemen als spel op leven en dood

Als je een spel zou moeten spelen tegen een andere ondernemer terwijl je leven er vanaf zou hangen. Welk spel zou je dan kiezen?

Ik zou kiezen voor honkbal. Hoewel ik dat al heel lang niet meer heb gespeeld is dat spel mij op het lijf geschreven.

Alles past, alles klopt.

Stel jij bent een golfer (kan ik best aardig spelen maar is niet mijn spel) dan kies jij waarschijnlijk voor golf.

Ons leven hangt er van af, dus het maakt nogal wat uit welk spel we gaan spelen. De kans is groot dat als we gaan honkballen dat ik win en dat als we 18 holes golf spelen dat jij gaat winnen. Dus laten we maar gaan honkballen.

Okay?

Ondernemen is een spel, een heel serieus spel met als inzet je geld én je leven.

Dus je kunt maar beter het spel kiezen waarin jij absoluut de beste bent. Het spel waarin niemand jou kan verslaan. Dan heb jij een monopolie in jouw business.

Dan ben jij het Barcelona van jouw business.

(Het liefst zou ik een honkbal metafoor gebruiken maar die komt bij wat minder mensen aan. Okay dan: je bent de New York Yankees van jouw business.)

Welk spel is jou op het lijf geschreven?

Om puur je eigen spel te spelen is het is belangrijk bij ieder project en iedere onderneming jezelf de volgende 4 relevante vragen te stellen:

  1. Welk spel ga ik of ben ik aan het spelen?
  2. Wat is de inzet en de opbrengst van dit spel?
  3. Wat zijn de regels van dit spel?
  4. Wanneer en hoe eindigt dit spel?

Eigenlijk zou je deze 4 vragen jezelf als ondernemer iedere dag moeten stellen.

Dat houdt je scherp en bewust.

Als jezelf deze 4 vragen stelt kijk dan ook naar je concurrenten en observeer goed welk spel zij spelen. Kies er voor NIET hun spel te spelen maar je eigen spel.

Onderscheidende yoghurt is alles

Wat zijn jouw antwoorden op onderstaande vragen:

Ben je de beste?

Ben je de snelste?

Ben je de lekkerste?

Ben je de mooiste?

Ben je de goedkoopste?

Ben je de duurste?

Ben de je efficiëntste?

Zoals een goede klant van mij altijd zegt: onderscheidend vermogen gaat er simpelweg over dat de mensen jouw yoghurtje uit het schap bij de Albert Heijn pakken in plaats van het yoghurtje van de concurrent. That simple.

Dat geldt als je yoghurt verkoopt maar net zo hard wanneer je de allerduurste privévliegtuigen zou verkopen.

Kiezen klanten voor jou? Kiezen om gekozen te worden.

En als je probeert de goedkoopste yoghurt te verkopen terwijl je hart ligt bij de allerallerlekkerste yoghurt verkopen dan ben je dus verkeerd bezig. En wordt het tijd om te stoppen of je zaak te verkopen.

Want dan speel je het verkeerde spel.

Dan ben je nooit de beste in dat spel en verlies je dus van je concurrenten. Zelfs als het goed gaat met het verkeerde spel geniet je niet van het spel en dus ook niet van de winst.

En succes zonder geluk staat gelijk aan falen.

Denk vandaag en deze week eens na welk spel jij speelt als ondernemer?

En of dat wel jouw spel is…

 

 

EELCO SMIT | Personal & Business Coach te Amsterdam. Schrijver van Boek voor MANNEN – heb het lef om echte keuzes te maken en De regels van het Spelletje – voor leven met LEF.

Hoe zorg je voor maximaal rendement op je persoonlijke energie?

“Als je de geheimen van het universum wilt doorgronden, denk dan in termen van energie, frequentie en vibratie.”
― Nikola Tesla, uitvinder en ingenieur

Manage je energie, niet je tijd

Energie is alles in het leven. Zonder energie stopt alles. Je kent de uitdrukking wel: die persoon of die activiteit krijg ik veel energie van. Strikt genomen klopt dat natuurlijk niet. Als mens krijg je alleen energie van eten, drinken, slapen en adem halen. Niet van andere mensen of activiteiten. Zo voelt het echter wel.

Er zijn mensen die nadat je ze hebt gesproken je het gevoel geven dat je er weer tegenaan kan en er zijn mensen die als je die 5 minuten hebt gesproken je het gevoel geven dat alle energie uit je is gezogen. Energiedieven noem ik die. En van de laatste categorie zijn er veel van in de wereld. Zeker als je er op gaat letten.

Veel beloven en weinig geven laat de gek in vreugde leven is hun motto.

Wat je eigenlijk bedoelt als je zegt dat ergens veel energie van krijgt is dat je een kans hebt gespot waar je iets kan winnen. Energie kan winnen. Want wij mensen en zeker ondernemers houden van winnen. En we haten verliezen. Wat valt er dan te winnen?

Juist ja, energie.

Energie in de vorm van de 3 P’s: Poen, Plezier of Prestige.

Creatief als we zijn hebben we als menssoort een symbool voor energie uitgevonden:

Geld. Poen dus.

Geld is namelijk niets meer dan een claim op toekomstige energie. In de vorm van arbeid, grondstoffen of technologie bijvoorbeeld. En geld is zo belangrijk in onze wereld omdat energie zo belangrijk is in onze wereld. Met geld kan ik energie kopen. Dus hoef ik bijvoorbeeld mijn eigen huis niet schoon te maken, koop ik benzine voor mijn auto zodat ik niet hoef te lopen of kan ik een iemand mijn eten laten maken in een restaurant. Geld staat symbool voor alle vormen van energie in ons leven.

Wat is EROEI?

Bijna al onze energie die wij gebruiken is afkomstig van olie. In de olie-industrie gebruikt men de term EROEI wat staat voor Energy Return On Energy Invested. Oftewel: hoeveel energie krijg ik terug voor de energie die ik ergens in steek. In de olie-industrie betekent dat zoveel als: hoeveel vaten olie moet ik investeren om één vat olie uit de grond te halen. Dus als ik met 1 vat olie er 3 kan winnen heb ik een positieve EROEI en als het bijvoorbeeld 2 vaten olie aan energie kost om er 1 te winnen heb ik een negatieve EROEI.

Als ondernemer heb je ook te maken met je persoonlijke EROEI. Hoe hoger je persoonlijke EROEI hoe gelukkiger en succesvoller je bent.

Het spel als ondernemer is om met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk te bereiken. Met een modern woord ook wel hefbomen genoemd. Wat is hefbomen (of “leverage” in het Engels zo je wilt)? Dat is niets anders dan een zo hoog mogelijke EROEI creëren.

Verwijder energiedieven en focus louter op energiebronnen

Ken je de 80/20 regel? Dat betekent dat 80% van je resultaten het gevolg zijn van 20% van je mensen, activiteiten en producten/diensten.

Hoe zorg je ervoor dat je eerst die 20% identificeert?

Maak eens een lijst terugkijkend op 2015 welke mensen, activiteiten en producten/diensten een hoge en welke mensen, activiteiten en producten/diensten een lage EROEI hadden.

Of anders gezegd: welke mensen, activiteiten en producten/diensten leverden veel Poen, Plezier en Prestige op, de echte energiebronnen dus, en welke mensen, activiteiten en producten/diensten waren en/of zijn echte energiedieven.

Als je bovenstaande lijst hebt gemaakt geeft dat je meteen een duidelijk inzicht.

De actie die je moet ondernemen om een hogere EROEI te realiseren is het per direct deleten van energiedieven en je voortaan louter focussen op de energiebronnen.

De oogst van een hogere EROEI?

(Nog) succesvoller ondernemen en je (nog) gelukkiger voelen.

Daar doen we het altijd voor.

 

Doel van het Leven in 2015 is Leven met Zinvolle Doelen

Onlangs werd mij in een interview gevraagd of ik één goede tip kon geven om 2015 te beginnen met een vliegende start. Daar heb ik toen even over nagedacht. Waar worden mijn klanten het vaakst gelukkig van tijdens een coachingstraject? Het antwoord is simpel: het stellen en nastreven van zinvolle doelen.

Goede voornemens heb je niets aan. Of in goed Nederlands: the road to hell is paved with good intentions. Goede voornemens formuleren is een vorm van wensdenken. Daar bereik je niets mee. Positief denken helpt ook al niet. Het spijt me. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken doe ik tijdens coachingsessies met ondernemers en executives meer aan actief probleemdenken dan aan iets anders. Daar kom ik later op terug. Terug naar jouw doelen voor 2015.

Wat zijn zinvolle doelen?

Zinvolle doelen zijn simpelweg doelen waar jij gelukkig van wordt. Zinvolle doelen zijn doelen die in lijn liggen met jouw waarden en jouw belangrijke rollen in het leven.

Values + Roles = Meaningful Goals

Dus als een belangrijke waarde voor jou vrijheid is en je wilt een zinvol doel formuleren in je rol als werknemer of ondernemer dan zou je aan het volgende kunnen denken:

1) Als werknemer: ik ga minder overwerken zonder aan productiviteit te verliezen. De tijd die ik overhoud ga aan mijn gezin besteden.

2) Als ondernemer: ik ga meer werken aan de zaak dan in de zaak en mij dus meer op afstand als aandeelhouder opstellen. De tijd die ik overhoud ga ik besteden aan reizen.

Hoe bereik ik mijn zinvolle doelen?
Om doelen daadwerkelijk te bereiken, gebruik ik het model van de 4 D’s.

1) Droom
2) Doelen
3) Drempels
4) Draaiboek.

Droom
Alles begint met een droom, een diep gewortelde wens of behoefte. Wat vond je geweldig als 8 jarig jongetje of meisje? Wat zou je doen als het niet kon schelen wat anderen er van vonden? Hoe zou je leven er uit zien als je je behoeften zou najagen?

Doelen
Een droom zonder doelen is leuk, maar meer ter ontspanning dan wat anders. Als je droom is om in het buitenland te wonen dan is een doel bijvoorbeeld om genoeg te sparen om de transitieperiode van inkomen in Nederland naar inkomen in het buitenland te overbruggen. Een doel is een droom met een deadline.

Drempels (oftewel: probleemdenken)
Hier gaat het meestal mis. Het lijkt heel daadkrachtig om hard te roepen dat je niet moet denken in problemen maar in uitdagingen en oplossingen. Alsof het vervangen van het ene woord door het ander ooit iets zinnigs zal opleveren. Mijn advies is: denk in problemen. Of nog beter gezegd: denk na over alle obstakels en drempels die in de weg staan tussen jou en het bereiken van je doel. Als je doel is om financieel onafhankelijk te worden dan zou het stoppen met een dure hobby als iedere week drie keer uit eten in een sterrenrestaurant wel eens een grotere sleutel tot succes kunnen zijn dan speculeren op de aandelenbeurzen.

Draaiboek
Je hebt nu een droom, een concreet doel en je weet welke drempels in de weg staan. Nu is het tijd voor een concreet schriftelijk draaiboek. In dat draaiboek schrijf je concreet op hoe, wanneer en met wie je welke concrete stappen neemt om je droom te verwezenlijken.

Prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!
Vanaf deze plek wens ik je een topjaar in 2015. En onthoud altijd: het beste van je leven ligt nog voor je. Ter afsluiting een fantastische video over dromen en doelen.

Do YOU dare to dream in 2015?

Coaching lessen van de beurs

Dennis Gartman is een van de meest succesvolle handelaren ter wereld. Mensen betalen duizenden dollars per maand om zijn nieuwsbrief te lezen. Hij bestudeert 24 uur per dag de wereld en neemt vervolgens een positie in aandelen, obligaties, vreemde valuta of grondstoffen.

Je kunt dus wel zeggen dat Dennis Gartman van bewustzijn zijn werk heeft gemaakt.

R U L E # 1
Never, ever, under any circumstance, should one add to a losing position … not EVER!

Oftewel: stop met zaken die niet werken. Stop met zaken/mensen die je geen energie geven. Stop met zaken/mensen die je wereld kleiner maken in plaats van groter. Stop met negatieve mensen en negatieve activiteiten.

R U L E # 2
Never, ever, under any circumstance, should one add to a losing position … not EVER!

Lokatie, lokatie, lokatie zijn de toverwoorden als je een huis koopt. Stoppen met zaken/mensen die een negatieve bijdrage aan je welzijn leveren is een gouden regel voor je geluk

R U L E # 3
Learn to trade like a mercenary guerrilla.

Doe wat werkt. Van een beetje opportunisme is nog nooit iemand doodgegaan. Wel van het halsstarrig vasthouden aan overtuigingen.

R U L E # 4 DON’T HOLD ON TO LOSING POSITIONS

“Capital is in two varieties: Mental and Real, and, of the two, the mental capital is the most important.

Holding on to losing positions costs real capital as one’s account balance is depleted, but it can exhaust one’s mental capital even more seriously as one holds to the losing trade, becoming more and more fearful with each passing minute, day and week, avoiding potentially profitable trades while one nurtures the losing position.”

Loslaten, loslaten, loslaten. Stop met het trekken aan dode paarden. Of dit nu mensen, projecten of carrieres zijn. Laat los en move on!

R U L E # 5 GO WHERE THE STRENGTH IS
The objective of what we are after is not to buy low and to sell high, but to buy high and to sell higher, or to sell short low and to buy lower.

We can never know what price is really “low,” nor what price is really “high.” We can, however, have a modest chance at knowing what the trend is and acting on that trend. We can buy higher and we can sell higher still if the trend is up. Conversely, we can sell short at low prices and we can cover at lower prices if the trend is still down. However, we’ve no idea how high high is, nor how low low is.

R U L E # 6
Sell markets that show the greatest weakness; buy markets that show the greatest strength.

Metaphorically, when bearish we need to throw our rocks into the wettest paper sack for it will break the most readily, while in bull markets we need to ride the strongest wind for it shall carry us farther than others.

R U L E # 7
In a Bull Market we can only be long or neutral; in a bear market we can only be bearish or neutral.

In a bull market we can be neutral, modestly long, or aggressively long–getting into the last position after a protracted bull run into which we’ve added to our winning position all along the way. Conversely, in a bear market we can be neutral, modestly short, or aggressively short, but never, ever can we–or should we–be the opposite way even so slightly.

R U L E # 8
“Markets can remain illogical far longer than you or I can remain solvent.”

The University of Chicago “boys” have argued for decades that the markets are rational, but we in the markets every day know otherwise. We must learn to accept that irrationality, deal with it, and move on.

R U L E # 9
Trading runs in cycles; some are good, some are bad, and there is nothing we can do about that other than accept it and act accordingly.

Thus, when things are going well, trade often, trade large, and try to maximize the good fortune that is being bestowed upon you. However, when trading poorly, trade infrequently, trade very small, and continue to get steadily smaller until the winds have changed and the trading “gods” have chosen to smile upon you once again.

R U L E # 10
To trade/invest successfully, think like a fundamentalist; trade like a technician.

It is obviously imperative that we understand the economic fundamentals that will drive a market higher or lower, but we must understand the technicals as well. When we do, then and only then can we, or should we, trade.

R U L E # 11
Keep your technical systems simple.

The greatest traders/investors we’ve had the honor to know over the years continue to employ the simplest trading schemes. They draw simple trend lines, they see and act on simple technical signals, they react swiftly, and they attribute it to their knowledge gained over the years that complexity is the home of the young and untested.

R U L E # 12
In trading/investing, an understanding of mass psychology is often more important than an understanding of economics.

Markets are, as we like to say, the sum total of the wisdom and stupidity of all who trade in them, and they are collectively given over to the most basic components of the collective psychology. The dot-com bubble was indeed a bubble, but it grew from a small group to a larger group to the largest group, collectively fed by mass mania, until it ended. The economists among us missed the bull-run entirely, but that proves only that markets can indeed remain irrational, and that economic fundamentals may eventually hold the day but in the interim, psychology holds the moment.

And finally the most important rule of all:

R U L E # 13
Do more of that which is working and do less of that which is not.

This is a simple rule in writing; this is a difficult rule to act upon. However, it synthesizes all the modest wisdom we’ve accumulated over thirty years of watching and trading in markets. Adding to a winning trade while cutting back on losing trades is the one true rule that holds–and it holds in life as well as in trading/investing.

>

Dennis Gartman: This is what I have learned about the world of investing over three decades. I try each day to stand by my rules. I fail miserably at times, for I break them often, and when I do I lose money and mental capital, until such time as I return to my rules and try my very best to hold strongly to them. The losses incurred are the inevitable tithe I must make to the markets to atone for my trading sins. I accept them, and I move on, but only after vowing that “I’ll never do that again.”