Hoe zorg jij als Ondernemer voor een Happy Exit?

 

 

Heb jij al een concreet exitplan om je bedrijf te verkopen?

Wist jij dat slechts 15% van alle ondernemers een exit maakt waar hij achteraf met plezier op terug kan kijken.

Dat is heel weinig.

Dus met andere woorden: 85% van alle ondernemers staat na tientallen jaren hard werken met lege handen. Letterlijk en figuurlijk. Lege handen qua geld en/of lege handen qua geluk.

De meeste ondernemers hebben meestal wel een vaag doel om hun bedrijf ooit een keer te verkopen. Maar er zijn heel weinig collega ondernemers die een concreet exitplan hebben en nog veel minder die dat exitplan tot een goed einde brengen.

Kortom, met meer dan 20 jaar ervaring als Bedrijfsovername Adviseur en bijna 15 jaar ervaring als Personal & Business Coach van honderden succesvolle ondernemers moet ik helaas concluderen dat er maar heel weinig ondernemers zijn die een Happy Exit realiseren.

Hoe komt dat?

Ik neem je mee in een aantal basiszaken die je van te voren goed moet regelen wil je een Happy Exit realiseren.

Waardecreatie en value drivers

Je kunt je bedrijf alleen verkopen als het waarde heeft voor een koper. Wanneer heeft je bedrijf waarde voor een koper? Als de koper zijn investering kan terug verdienen.

Met andere woorden: als er in de toekomst, na de verkoop van het bedrijf dat jij hebt opgebouwd, er voldoende duurzame cash flows uit het bedrijf blijven komen.

Het is wel goed om op te merken dat de prijs die je ontvangt voor je bedrijf aan de ene kant en de waarde van je bedrijf aan de andere kant volstrekt verschillende grootheden zijn.

Waarde is wat je verkoopt en de prijs is wat je concreet ontvangt in euro’s op je bankrekening.

En het liefst wil je als verkoper natuurlijk een prijs die hoger is dan de waarde. En voor de koper geldt het omgekeerde.

Waar kijkt een potentiële koper naar?

Een potentiële koper kijkt onder andere naar de volgende 5 value drivers:

  1. De financiële prestaties van de laatste 3 jaar en de komende 3 jaar
    1. Omzet, EBIT (bedrijfsresultaat voor belasting) en EBITDA (bedrijfsresultaat voor belasting + afschrijvingen = operationele cash flow)
  2. Het verwachte groeipotentieel van omzet, EBIT en EBITDA in de komende jaren
    1. Was er groei in het verleden en blijft die groei in de komende jaren aanhouden
  3. Is er een sterk management team dat onafhankelijk van jou als ondernemer kan functioneren. Met andere woorden: kun jij 6 maanden op vakantie terwijl je bedrijf goed door blijft lopen
  4. Afhankelijkheid van een klein aantal klanten. Dit heeft een waardedrukkend effect
  5. Afhankelijkheid van een klein aantal medewerkers of leveranciers. Dit heeft een waardedrukkend effect

Hoe beter je de bovenstaande 5 value drivers voor elkaar hebt, hoe meer je bedrijf waard is en hoe makkelijker het is om je bedrijf te verkopen.

Wie gaat jouw bedrijf kopen?

Dat is de belangrijkste vraag: wie gaat jouw bedrijf kopen?

Het antwoord is heel simpel: degene die het meeste geld aan jouw bedrijf kan verdienen.

Er zijn in de regel 2 soorten kopers:

  1. Een financiële koper
  2. Een strategische koper

Financiële Koper

Een financiële koper betaalt meestal minder dan een strategische koper want een financiële koper koopt jouw bedrijf alleen om een hoog rendement op de toekomstige cash flows te maken. Dus hoe minder hij betaalt hoe meer rendement hij maakt.

Soms kan een financiële koper jouw bedrijf ook harder laten groeien dan jij en daarna tegen een hogere prijs doorverkopen aan een andere financiële koper of een strategische koper. Wanneer dat het geval is dan kan een financiële koper evenveel betalen als een strategische koper.

Strategische Koper

Zoals de naam al zegt koopt een strategische koper jouw bedrijf omdat het in de strategie past. Deze koper kan een grote concurrent zijn of bijvoorbeeld een grote multinational en/of corporate. Een strategische koper kan in ieder geval synergievoordelen behalen wanneer hij jouw bedrijf koopt. Met andere woorden: de koper kan kosten besparen door schaalvergroting of hij kan veel meer van jouw producten of diensten verkopen dan jij dat zelf als bedrijf zou kunnen. Doordat de koper bijvoorbeeld over betere sales & marketingkracht en/of betere distributiekanalen beschikt.

Synergie is het zogenaamde “1 + 1 = 3” effect.

Een strategische koper kan meer geld verdienen aan jouw bedrijf dan jij dat zelf zou kunnen. Soms puur en alleen omdat de koper veel meer financiële slagkracht heeft en dus effectiever kan investeren in jouw bedrijf.

Het bovenstaande leidt er meestal toe dat een strategische koper meer kan betalen dan een financiële koper.

Investeer in een Happy Exit

Dus ga de komende weken eens goed nadenken als jij ook een Happy Exit wil.

Vier vragen zijn dan van groot belang:

  1. Ben ik bereid mijzelf in de spiegel aan te kijken en de feiten onder ogen te zien?
  2. Ben ik bereid mijn (vage) doelen om te zetten in een concreet exitplan en ben ik bereid te investeren in een Happy Exit?
  3. Ben ik bereid te werken aan en te investeren in de eerder genoemde 5 value drivers?
  4. Wie gaat mijn bedrijf kopen binnen nu en 5 jaar?

Een Happy Exit bereik je alles behalve vanzelf.

Makkelijk is het niet, maar het is het 100% waard.

Want tegelijkertijd gelukkig én financieel onafhankelijk zijn is één van de mooiste doelen die je kunt stellen als ondernemer.

Echter zonder een concreet plan zijn doelen, hoe mooi dan ook, helemaal niets waard.

Dus investeer in een Happy Exit.

Want ik wens ook jou als ondernemer een combinatie van financiële onafhankelijkheid én geluk toe!

Groeten van,

Eelco Smit

www.happyexit.nl

 

Kwaliteit van je leven = Kwaliteit van je relaties

 

 

“All happiness or
unhappiness solely
depends upon the
quality of the object
which we are attached to
by love.”

 

– Baruch Spinoza 

 

 

Life Rewards Action. Ook in 2017!

“Het beste moment om een boom te planten is 20 jaar geleden; het op één na beste moment is nu.” == Chinees Spreekwoord

 

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: ondernemen is NIET zien wat niemand ziet. Het is DOEN wat niemand doet.

Dus ook dit jaar doen we niet aan goede voornemens, we doen aan actie.

 

Want alleen door actie te ondernemen en je nek uit te steken maak je het verschil.

Dus ik wens je veel actie toe in 2017! Dan volgen succes, geluk
en vrijheid vanzelf.

 

Prettige Feestdagen en een Gelukkig Nieuwjaar!

Groeten van,

Eelco Smit

 

EELCO SMIT | Personal & Business Coach te Amsterdam

www.eelcosmit.nl

 

Wil je een veel betere ondernemer worden? Ga hardlopen.


Als je scherp bent op je werk, dan volgen mensen je vanzelf. Het begint simpel: met een gezonde, actieve levensstijl.

Je herkent het vast wel: je doet een project met iemand van een andere organisatie, een klant of een leverancier, en je bent afhankelijk van die persoon voor het slagen van datzelfde project. Echter, de persoon aan de andere kant loopt continu achter de feiten aan. Hij komt meestal te laat, houdt zich niet aan gemaakte afspraken en stuurt excuusmailtjes rond 1 uur ‘s nachts. Buitengewoon vermoeiend.

Kortom, hij heeft zijn zaken niet op orde.

Misschien komt het gedrag van die persoon door de chaos en de druk van organisatie waar hij in moet werken. En uiteraard speelt dat een rol. Maar in mijn ogen is er geen excuus om te zeggen ‘Ik bel je volgende week’ en dan niet te bellen.

Zeg het dan niet.

Succes = Realiteit -/- Verwachtingen

Zeggen wat je doet

Dit gaat over de basale regel van doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Wie niet in staat is die regel te volgen in zijn werk, die zit of niet op de goede plek, of niet lekker in zijn vel. Je werkt nu eenmaal in een competitieve omgeving. Dus mijn oplossing is simpel:

Get in shape or get out.

Zorg dat je fysiek en mentaal fit bent

Als je wilt scoren als ondernemer of als werknemer, zorg dan dat je fit bent. Dat is heel simpel: je moet voldoende bewegen, gezond eten en goed slapen.Ga hardlopen, zwemmen, fietsen – het maakt mij niet uit wat, maar werk aan een gezonde geest in een gezond lichaam.

Sporten zorgt voor focus, doelgerichtheid, zelfvertrouwen en zelfkennis. Allemaal eigenschappen van een goede leider en goede ondernemer. Als je je ochtend begint met sporten, begin je aan je werkdag met een 1-0 voorsprong op de rest van de wereld.

Bezuinig nooit op slaap

Waarom je gezond moet eten lijkt me duidelijk, zeker als je regelmatig sport. Maar zorgen dat je genoeg slaap krijgt is iets wat mensen nog wel eens vergeten tegenwoordig. We zijn altijd druk, altijd bereikbaar en moeten altijd nog even iets afmaken. Zet ‘s avonds je telefoon en je laptop gewoon eens uit, zodat je kan ontspannen en zonder onrust gaat slapen. Bezuinig nooit op slaap. Als je onuitgerust op je werk verschijnt, dan begin je met een 1-0 achterstand. Kansloos dus.

Leiderschap over jezelf

De moraal van dit verhaal is: beter leiderschap begint bij leiderschap over jezelf. Dat leer je niet uit een boekje of bij nog een leiderschapscursus op de hei, maar door het zelf te doen en controle over jezelf te ontwikkelen. Hardlopen (of een andere sport) is heel gezond, maar het allerbelangrijkste is dat je de confrontatie aangaat met jezelf. Het gevecht met jezelf, met je lichaam en de omstandigheden. Je moet je eigen grenzen leren kennen en proberen te verleggen.

Als jij fit bent en controle over jezelf uitstraalt, als je scherp en relaxed op je werk verschijnt, dan volgt de rest vanzelf.

Het leven is simpel, helaas niet gemakkelijk.

EELCO SMIT – Personal & Business Coach

Resultaatgerichte coaching voor slimme ondernemers en executives.

https://www.eelcosmit.nl

Ben jij Prada of Zara?

Jij hebt als ondernemer vandaag een belangrijke keuze te maken.

Je moet iedere dag namelijk kiezen om gekozen te worden.

Of het nu heel goed gaat of minder goed. Je kunt jezelf en/of je producten/diensten altijd nóg beter positioneren.

Het zal je al zijn opgevallen dat er in de huidige wereld geen plek meer is voor middelmaat. Het faillissement van V&D is hier het perfecte voorbeeld van.

Vlees noch vis en alles proberen te zijn voor iedereen. Geen keuze gemaakt voor een duidelijke doelgroep, geen keuze gemaakt voor een duidelijke propositie en positionering.

Wat is jouw onderscheidend vermogen?

Op kwaliteit kun je je tegenwoordig niet meer onderscheiden. Zonder kwaliteit ben je sowieso kansloos. Kwaliteit is een hygiënefactor geworden. Een gegeven. Een ondergrens.

Veel belangrijker is wat je propositie en positionering is. Platgeslagen komt het hier op neer:

Top of makkelijk. Oftewel: Prada of Zara.

1) Prada, de top, zou je kunnen omschrijven met BIS:

  1. Beleving
    1. het moet mij raken ik moet er een fysieke en/of emotionele sensatie bij voelen.
  2. Identiteit
    1. het moet een verlengstuk zijn van mijn identiteit. Het moet goed zijn voor mijn imago.
  3. Status/prestige
    1. het merk zelf moet status en prestige hebben. Ik wil bij het merk horen.

2) Zara, makkelijk, zou je kunnen omschrijven met de 3 M’en:

  1. Mooi
    1. Het moet er goed uit zien. Troep verkopen met slimme marketing lukt tegenwoordig nauwelijks meer.
  2. Meteen
    1. “Instant gratification” wil ik graag. Je kunt geen apparaat meer zonder batterij verkopen. Ik wil het NU METEEN kunnen gebruiken
  3. Makkelijk
    1. Maak het mij niet moeilijk. Geen frictie. Betalen, afleveren. Ik wil een geen gezeur polis erbij. Toegankelijk.

Je wilt dus of het één of het ander zijn.

Welk spel ben jij aan het spelen?

We zijn allemaal een commodity

Kijk uiteindelijk zijn alle producten en diensten commodities. Ja ik hoor je denken: “Mijn dienst of product niet hoor! Dat is heel bijzonder!”

Okay. Dan ben jij de uitzondering op de regel. Gefeliciteerd!

Waar het om gaat is dat tegenwoordig je je product of dienst bijna alleen nog maar kan onderscheiden door marketing. Er is altijd een alternatief voor jouw product of dienst. Dus is ook jouw product een commodity.

Je hebt dus onderscheidend vermogen nodig. Dat onderscheidend vermogen zorgt ervoor dat jouw yoghurt uit het schap gekozen wordt in plaats van die van de concurrent. En ja dat geldt of je nu privévliegtuigen verkoopt of IT diensten.

Er zijn dus twee soorten producten en diensten:

  1. Zij die aandacht krijgen
  2. en zij die geen aandacht krijgen.

En aandacht is waar het überhaupt om draait in het leven. Dus je hebt eigenlijk commodities met merk en zonder merk.

Zonder aandacht ga je dood

Er is ooit een experiment uitgevoerd op baby’s in een weeshuis in Roemenie. Die baby’s kregen alles behalve aandacht (zou nu nooit meer kunnen). Dus voeding, mooi bedje, warme kamer: alles behalve aandacht. Die baby’s stierven stuk voor stuk.

Aandacht is alles in leven en zaken. Vandaar de succesformule:

Succes = Kwaliteit X Zichtbaarheid

Geen aandacht is geen winst. De succesformule werkt altijd en overal. Geen uitzonderingen.

Krijgt jouw briljante product of dienst voldoende aandacht?

EELCO SMIT – Personal & Business Coach te Amsterdam en auteur van Boek voor MANNEN – heb het lef om echte keuzes te maken en De regels van het spelletje – voor leven met lef.