Mentor <> Coach: wat is het verschil?

Ben jij straks overbodig of ben jij ABE?

“Al je mislukkingen zijn mislukte aanpassingen, al je successen zijn succesvolle aanpassingen.”  — Max McKeown, specialist in innovatiestrategie, leiderschap en cultuur

Wie is ABE?

Nee het is niet Abe Lenstra. Hoewel Abe Lenstra wel degelijk een ABE was.

Wie of wat is ABE dan wel?

ABE is de ondernemer met de volgende kenmerken:

– Anders
– Beter
– Echter

Het was altijd al belangrijk om ABE te zijn.

En wanneer we straks in een nieuw post-crisis tijdperk leven dan is ABE alleen nog maar belangrijker geworden.

Wanneer je gemiddelde poducten en/of diensten verkoopt voor een gemiddelde klant dan was je al verkeerd bezig maar kun je het straks helemaal vergeten.

Want dit wordt een shake-out. Een shake-out van ondernemers met een zwakke balans. Een shake-out van ondernemers met een zwakke propositie. Een shake-out van ondernemers met een zwakke positionering.

De oplossing is: word een ABE.

Dus je zult ANDERS moeten zijn.

– Onderscheidend.

– Opvallend.

– Onweerstaanbaar.

Dus je zult BETER moeten zijn.

– 10 X mooier.

– 10 X goedkoper.

– 10 X effectiever.

Dus je zult ECHTER moeten zijn.

– Geen poep verkopen.

– Geen opgeleukte oppervlakkige kopie van iets of iemand anders.

– Geen holle marketingpraatjes.

Next steps?

Ga aan de slag met je propositie.

Een propositie is een echt probleem oplossen voor echte mensen die daar echt voor willen betalen.

Ga aan de slag met je positionering.

Positionering is bewust zijn van jouw waarden als ondernemer en die waarden impliciet en expliciet communiceren naar je huidige en potentiële klanten zodat de mensen die op jouw propositie zitten te wachten jou verkiezen boven je concurrent. Je creëert door goede positionering dus een voorkeurspositie voor jouw propositie bij je ideale klant.

Platgeslagen:

Word ABE of word overbodig.

Aan jou de keuze.

Houd je haaks.

Eelco

www.eelcosmit.nl

 

 

 

Onderneem jij zonder strategie?

“Strategie zonder tactiek is de langzaamste weg naar de overwinning. Tactiek zonder strategie is het lawaai voor de nederlaag.”    Sun Tzu, Krijgsheer en Strateeg

Het lawaai voor de nederlaag.

Denk daar eens goed over na.

Ben jij ook een brandjesblusser zonder strategie?

Zodat je je de hele dag kunt roepen:

– “Ik ben zooo druk!”
– “Ik werk 80 uur per week!”
– “Waar zou het bedrijf zijn zonder mij?!”

Tactiek zonder strategie. Dodelijk.

Wat is het verschil tussen strategie en tactiek.

Strategie is een toekomstgericht permanent leerproces gericht op lange termijn geld verdienen.

Proactief dus.

Een plan dus.

Tactiek is het op korte termijn reageren op de omgeving.

Reactief dus.

Implementatie dus. Uitvoering. Uitvoering is een taak voor je werknemers. Niet voor jou als ondernemer.

90% van de ondernemers, of misschien wel meer, zijn puur reactief in hun handelen.

Brandjes blussen. Het “alles zelf doen” syndroom. Belangrijk doen. Druk doen.

Druk doen is het gevolg van intellectuele luiheid.

Dat is wat de meeste ondernemers de hele dag doen. Druk zijn met onbelangrijke zaken.

In plaats van nadenken over waar ze echt druk mee zouden moeten zijn.

Dan kun je beter gewoon een baan zoeken.

Wat je zou moeten doen wil je duurzaam succesvol zijn is dit:

Denk na. Bepaal je doelen. Maak uitvoerbare plannen met deadlines. Regel de beste mensen die precies passen bij je doelen en je plannen.

Ga uit de weg en laat professionele vakmensen hun werk doen.

Juist nu is het belangrijk om niet met nutteloze zaken bezig te zijn.

Juist nu is het belangrijk om te focussen op wat belangrijk is en de rest te deleten.

Focus is de basis van alle geluk en succes in de wereld.

Focus is beslissen wat je NIET doet.

Het woord beslissing komt van het Latijnse woord decisio. Wat via het Frans in de 16e eeuw in het Nederlands terecht is gekomen als decisie.

Letterlijk betekent decisie: einde van een geschil. Het afsnijden van alle andere opties.

Het einde van een geschil in je hoofd is het einde van een dilemma dus.

Een keuze. Een decisie.

Problemen oplossen kan iedereen. Dilemma’s managen dat is het echte spel voor volwassenen.

Focus is het wegsnijden en afsnijden van alternatieven. Kiezen is verliezen.

Verliezen zijn we slecht in.

Winnaars zijn vooral goed in verlies nemen.

Verlies van opties kunnen accepteren.

Succes is het 1 op 1 gevolg van focus.

Focus is saai.

Succes is saai.

Een kind wil alles. Een volwassen ondernemer kiest.

Decisie.

Decisie is alles.

Wat heb je nodig voor een decisie?

LEF

En dan zijn we weer thuis.

De 4 D’s van succesvol ondernemen

“Wat belangrijk is, is zelden urgent en wat urgent is, is zelden belangrijk.”    Dwight Eisenhower, Generaal en President van De Verenigde Staten

Onderstaande matrix is een klassieker en het ideale hulpmiddel om te zorgen dat je als ondernemer uitsluitend focust op duurzaam winstgevende activiteiten. Activiteiten waar je duurzaam geld mee verdient dus.

DELETE
(welke onbelangrijke niet urgente activiteiten ga je vandaag nog mee stoppen)

 gesprekken met mensen die niets toevoegen aan jouw persoonlijke of zakelijke doelen
– kijken naar main stream media
– geld uitgeven aan bullshit
– gesprekken met mensen die niet wederkerig zijn
– klanten die geen winst opleveren
– activiteiten die geen energie of winst opleveren
– snoepen en troep eten
– micromanagen
– …
– …

DOEN
(welke belangrijke urgente taken ga je vandaag uitvoeren)

– op tijd naar bed
– gezond eten
– wandelen
– je sales & marketing strategie uitvoeren
– bellen met de mensen waar je om geeft
– liquiditeitsbegroting maken
– …
– …

DELEGEER
(welke urgente niet belangrijke taken ga je voortaan delegeren)

– alles wat anderen beter en sneller kunnen dan jij
– …
– …

DECISIE
(welke focus ga je voor kiezen met een keiharde deadline)

– focus alleen op je meest winstgevende doelgroep
– focus alleen op je meest winstgevende propositie
– focus op het onderhouden van je positionering of herpositioneer je onderneming volledig
– focus op je cashflow
– …
– …

Eerst de WAT, dan de WIE en de HOE als laatste

Focus altijd eerst op WAT er moet gebeuren om een gezonde en winstgevende onderneming te draaien en dan op de WIE dat gaat regelen.

Als in: wie gaat de wat uitvoeren?

De hoe laat je 100% over aan ervaren professionele vakmensen.

Focus in deze tijden sowieso op je gezondheid, je energie (dus ook op je geld) en je tribe.

Houd je haaks.

Eelco

www.eelcosmit.nl

Maak 2019 het jaar van de grote NEE!

Focus is nee zeggen. Eelco Smit - Personal & Business Coach - Amsterdam - Coaching

 

Allereerst wens ik ik je veel succes en geluk in 2019!

Want dat is wat we allemaal willen als mens en als ondernemer: succes EN geluk.

De basis van succesvol en gelukkig leven is FOCUS.

De basis van focus is NEE zeggen.

Dus maak 2019 jouw jaar van de grote NEE!

  • NEE tegen (te veel) veel suiker
  • NEE tegen (te veel) alcohol
  • NEE tegen te veel televisie kijken
  • NEE tegen mensen die je energie kosten
  • NEE tegen klanten die geen winst opleveren
  • NEE tegen werknemers die je energie kosten
  • NEE tegen mensen die alleen maar halen en niets brengen
  • NEE tegen gedrag dat je in de weg zit
  • NEE tegen onbelangrijke zaken waar je geen zin in hebt
  • NEE tegen taken waar je niet goed in bent
  • NEE tegen alles wat je geen energie geeft

Je zult zien dat als je vaker NEE gaat zeggen dat 2019 een aanzienlijker succesvol en gelukkiger jaar wordt dan 2018.

Veel plezier met NEE zeggen!

Groeten van,

Eelco Smit

Business Coach & Mentor voor ondernemers te Amsterdam

Hoe zorg jij als Ondernemer voor een Happy Exit?

 

 

Heb jij al een concreet exitplan om je bedrijf te verkopen?

Wist jij dat slechts 15% van alle ondernemers een exit maakt waar hij achteraf met plezier op terug kan kijken.

Dat is heel weinig.

Dus met andere woorden: 85% van alle ondernemers staat na tientallen jaren hard werken met lege handen. Letterlijk en figuurlijk. Lege handen qua geld en/of lege handen qua geluk.

De meeste ondernemers hebben meestal wel een vaag doel om hun bedrijf ooit een keer te verkopen. Maar er zijn heel weinig collega ondernemers die een concreet exitplan hebben en nog veel minder die dat exitplan tot een goed einde brengen.

Kortom, met meer dan 20 jaar ervaring als Bedrijfsovername Adviseur en bijna 15 jaar ervaring als Business Coach & Mentor van honderden succesvolle ondernemers moet ik helaas concluderen dat er maar heel weinig ondernemers zijn die een Happy Exit realiseren.

Hoe komt dat?

Ik neem je mee in een aantal basiszaken die je van te voren goed moet regelen wil je een Happy Exit realiseren.

Waardecreatie en value drivers

Je kunt je bedrijf alleen verkopen als het waarde heeft voor een koper. Wanneer heeft je bedrijf waarde voor een koper? Als de koper zijn investering kan terug verdienen.

Met andere woorden: als er in de toekomst, na de verkoop van het bedrijf dat jij hebt opgebouwd, er voldoende duurzame cash flows uit het bedrijf blijven komen.

Het is wel goed om op te merken dat de prijs die je ontvangt voor je bedrijf aan de ene kant en de waarde van je bedrijf aan de andere kant volstrekt verschillende grootheden zijn.

Waarde is wat je verkoopt en de prijs is wat je concreet ontvangt in euro’s op je bankrekening.

En het liefst wil je als verkoper natuurlijk een prijs die hoger is dan de waarde. En voor de koper geldt het omgekeerde.

Waar kijkt een potentiële koper naar?

Een potentiële koper kijkt onder andere naar de volgende 5 value drivers:

  1. De financiële prestaties van de laatste 3 jaar en de komende 3 jaar
    1. Omzet, EBIT (bedrijfsresultaat voor belasting) en EBITDA (bedrijfsresultaat voor belasting + afschrijvingen = operationele cash flow)
  2. Het verwachte groeipotentieel van omzet, EBIT en EBITDA in de komende jaren
    1. Was er groei in het verleden en blijft die groei in de komende jaren aanhouden
  3. Is er een sterk management team dat onafhankelijk van jou als ondernemer kan functioneren. Met andere woorden: kun jij 6 maanden op vakantie terwijl je bedrijf goed door blijft lopen
  4. Afhankelijkheid van een klein aantal klanten. Dit heeft een waardedrukkend effect
  5. Afhankelijkheid van een klein aantal medewerkers of leveranciers. Dit heeft een waardedrukkend effect

Hoe beter je de bovenstaande 5 value drivers voor elkaar hebt, hoe meer je bedrijf waard is en hoe makkelijker het is om je bedrijf te verkopen.

Wie gaat jouw bedrijf kopen?

Dat is de belangrijkste vraag: wie gaat jouw bedrijf kopen?

Het antwoord is heel simpel: degene die het meeste geld aan jouw bedrijf kan verdienen.

Er zijn in de regel 2 soorten kopers:

  1. Een financiële koper
  2. Een strategische koper

Financiële Koper

Een financiële koper betaalt meestal minder dan een strategische koper want een financiële koper koopt jouw bedrijf alleen om een hoog rendement op de toekomstige cash flows te maken. Dus hoe minder hij betaalt hoe meer rendement hij maakt.

Soms kan een financiële koper jouw bedrijf ook harder laten groeien dan jij en daarna tegen een hogere prijs doorverkopen aan een andere financiële koper of een strategische koper. Wanneer dat het geval is dan kan een financiële koper evenveel betalen als een strategische koper.

Strategische Koper

Zoals de naam al zegt koopt een strategische koper jouw bedrijf omdat het in de strategie past. Deze koper kan een grote concurrent zijn of bijvoorbeeld een grote multinational en/of corporate. Een strategische koper kan in ieder geval synergievoordelen behalen wanneer hij jouw bedrijf koopt. Met andere woorden: de koper kan kosten besparen door schaalvergroting of hij kan veel meer van jouw producten of diensten verkopen dan jij dat zelf als bedrijf zou kunnen. Doordat de koper bijvoorbeeld over betere sales & marketingkracht en/of betere distributiekanalen beschikt.

Synergie is het zogenaamde “1 + 1 = 3” effect.

Een strategische koper kan meer geld verdienen aan jouw bedrijf dan jij dat zelf zou kunnen. Soms puur en alleen omdat de koper veel meer financiële slagkracht heeft en dus effectiever kan investeren in jouw bedrijf.

Het bovenstaande leidt er meestal toe dat een strategische koper meer kan betalen dan een financiële koper.

Investeer in een Happy Exit

Dus ga de komende weken eens goed nadenken als jij ook een Happy Exit wil.

Vier vragen zijn dan van groot belang:

  1. Ben ik bereid mijzelf in de spiegel aan te kijken en de feiten onder ogen te zien?
  2. Ben ik bereid mijn (vage) doelen om te zetten in een concreet exitplan en ben ik bereid te investeren in een Happy Exit?
  3. Ben ik bereid te werken aan en te investeren in de eerder genoemde 5 value drivers?
  4. Wie gaat mijn bedrijf kopen binnen nu en 5 jaar?

Een Happy Exit bereik je alles behalve vanzelf.

Makkelijk is het niet, maar het is het 100% waard.

Want tegelijkertijd gelukkig én financieel onafhankelijk zijn is één van de mooiste doelen die je kunt stellen als ondernemer.

Echter zonder een concreet plan zijn doelen, hoe mooi dan ook, helemaal niets waard.

Dus investeer in een Happy Exit.

Want ik wens ook jou als ondernemer een combinatie van financiële onafhankelijkheid én geluk toe!

Groeten van,

Eelco Smit

www.happyexit.nl