Kwaliteit van je leven = Kwaliteit van je relaties

 

 

“All happiness or
unhappiness solely
depends upon the
quality of the object
which we are attached to
by love.”

 

– Baruch Spinoza 

 

 

Life Rewards Action. Ook in 2017!

“Het beste moment om een boom te planten is 20 jaar geleden; het op één na beste moment is nu.” == Chinees Spreekwoord

 

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: ondernemen is NIET zien wat niemand ziet. Het is DOEN wat niemand doet.

Dus ook dit jaar doen we niet aan goede voornemens, we doen aan actie.

 

Want alleen door actie te ondernemen en je nek uit te steken maak je het verschil.

Dus ik wens je veel actie toe in 2017! Dan volgen succes, geluk
en vrijheid vanzelf.

 

Prettige Feestdagen en een Gelukkig Nieuwjaar!

Groeten van,

Eelco Smit

 

EELCO SMIT | Personal & Business Coach te Amsterdam

www.eelcosmit.nl

 

Wil je een veel betere ondernemer worden? Ga hardlopen.


Als je scherp bent op je werk, dan volgen mensen je vanzelf. Het begint simpel: met een gezonde, actieve levensstijl.

Je herkent het vast wel: je doet een project met iemand van een andere organisatie, een klant of een leverancier, en je bent afhankelijk van die persoon voor het slagen van datzelfde project. Echter, de persoon aan de andere kant loopt continu achter de feiten aan. Hij komt meestal te laat, houdt zich niet aan gemaakte afspraken en stuurt excuusmailtjes rond 1 uur ‘s nachts. Buitengewoon vermoeiend.

Kortom, hij heeft zijn zaken niet op orde.

Misschien komt het gedrag van die persoon door de chaos en de druk van organisatie waar hij in moet werken. En uiteraard speelt dat een rol. Maar in mijn ogen is er geen excuus om te zeggen ‘Ik bel je volgende week’ en dan niet te bellen.

Zeg het dan niet.

Succes = Realiteit -/- Verwachtingen

Zeggen wat je doet

Dit gaat over de basale regel van doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Wie niet in staat is die regel te volgen in zijn werk, die zit of niet op de goede plek, of niet lekker in zijn vel. Je werkt nu eenmaal in een competitieve omgeving. Dus mijn oplossing is simpel:

Get in shape or get out.

Zorg dat je fysiek en mentaal fit bent

Als je wilt scoren als ondernemer of als werknemer, zorg dan dat je fit bent. Dat is heel simpel: je moet voldoende bewegen, gezond eten en goed slapen.Ga hardlopen, zwemmen, fietsen – het maakt mij niet uit wat, maar werk aan een gezonde geest in een gezond lichaam.

Sporten zorgt voor focus, doelgerichtheid, zelfvertrouwen en zelfkennis. Allemaal eigenschappen van een goede leider en goede ondernemer. Als je je ochtend begint met sporten, begin je aan je werkdag met een 1-0 voorsprong op de rest van de wereld.

Bezuinig nooit op slaap

Waarom je gezond moet eten lijkt me duidelijk, zeker als je regelmatig sport. Maar zorgen dat je genoeg slaap krijgt is iets wat mensen nog wel eens vergeten tegenwoordig. We zijn altijd druk, altijd bereikbaar en moeten altijd nog even iets afmaken. Zet ‘s avonds je telefoon en je laptop gewoon eens uit, zodat je kan ontspannen en zonder onrust gaat slapen. Bezuinig nooit op slaap. Als je onuitgerust op je werk verschijnt, dan begin je met een 1-0 achterstand. Kansloos dus.

Leiderschap over jezelf

De moraal van dit verhaal is: beter leiderschap begint bij leiderschap over jezelf. Dat leer je niet uit een boekje of bij nog een leiderschapscursus op de hei, maar door het zelf te doen en controle over jezelf te ontwikkelen. Hardlopen (of een andere sport) is heel gezond, maar het allerbelangrijkste is dat je de confrontatie aangaat met jezelf. Het gevecht met jezelf, met je lichaam en de omstandigheden. Je moet je eigen grenzen leren kennen en proberen te verleggen.

Als jij fit bent en controle over jezelf uitstraalt, als je scherp en relaxed op je werk verschijnt, dan volgt de rest vanzelf.

Het leven is simpel, helaas niet gemakkelijk.

EELCO SMIT – Personal & Business Coach

Resultaatgerichte coaching voor slimme ondernemers en executives.

https://www.eelcosmit.nl

Ben jij Prada of Zara?

Jij hebt als ondernemer vandaag een belangrijke keuze te maken.

Je moet iedere dag namelijk kiezen om gekozen te worden.

Of het nu heel goed gaat of minder goed. Je kunt jezelf en/of je producten/diensten altijd nóg beter positioneren.

Het zal je al zijn opgevallen dat er in de huidige wereld geen plek meer is voor middelmaat. Het faillissement van V&D is hier het perfecte voorbeeld van.

Vlees noch vis en alles proberen te zijn voor iedereen. Geen keuze gemaakt voor een duidelijke doelgroep, geen keuze gemaakt voor een duidelijke propositie en positionering.

Wat is jouw onderscheidend vermogen?

Op kwaliteit kun je je tegenwoordig niet meer onderscheiden. Zonder kwaliteit ben je sowieso kansloos. Kwaliteit is een hygiënefactor geworden. Een gegeven. Een ondergrens.

Veel belangrijker is wat je propositie en positionering is. Platgeslagen komt het hier op neer:

Top of makkelijk. Oftewel: Prada of Zara.

1) Prada, de top, zou je kunnen omschrijven met BIS:

  1. Beleving
    1. het moet mij raken ik moet er een fysieke en/of emotionele sensatie bij voelen.
  2. Identiteit
    1. het moet een verlengstuk zijn van mijn identiteit. Het moet goed zijn voor mijn imago.
  3. Status/prestige
    1. het merk zelf moet status en prestige hebben. Ik wil bij het merk horen.

2) Zara, makkelijk, zou je kunnen omschrijven met de 3 M’en:

  1. Mooi
    1. Het moet er goed uit zien. Troep verkopen met slimme marketing lukt tegenwoordig nauwelijks meer.
  2. Meteen
    1. “Instant gratification” wil ik graag. Je kunt geen apparaat meer zonder batterij verkopen. Ik wil het NU METEEN kunnen gebruiken
  3. Makkelijk
    1. Maak het mij niet moeilijk. Geen frictie. Betalen, afleveren. Ik wil een geen gezeur polis erbij. Toegankelijk.

Je wilt dus of het één of het ander zijn.

Welk spel ben jij aan het spelen?

We zijn allemaal een commodity

Kijk uiteindelijk zijn alle producten en diensten commodities. Ja ik hoor je denken: “Mijn dienst of product niet hoor! Dat is heel bijzonder!”

Okay. Dan ben jij de uitzondering op de regel. Gefeliciteerd!

Waar het om gaat is dat tegenwoordig je je product of dienst bijna alleen nog maar kan onderscheiden door marketing. Er is altijd een alternatief voor jouw product of dienst. Dus is ook jouw product een commodity.

Je hebt dus onderscheidend vermogen nodig. Dat onderscheidend vermogen zorgt ervoor dat jouw yoghurt uit het schap gekozen wordt in plaats van die van de concurrent. En ja dat geldt of je nu privévliegtuigen verkoopt of IT diensten.

Er zijn dus twee soorten producten en diensten:

  1. Zij die aandacht krijgen
  2. en zij die geen aandacht krijgen.

En aandacht is waar het überhaupt om draait in het leven. Dus je hebt eigenlijk commodities met merk en zonder merk.

Zonder aandacht ga je dood

Er is ooit een experiment uitgevoerd op baby’s in een weeshuis in Roemenie. Die baby’s kregen alles behalve aandacht (zou nu nooit meer kunnen). Dus voeding, mooi bedje, warme kamer: alles behalve aandacht. Die baby’s stierven stuk voor stuk.

Aandacht is alles in leven en zaken. Vandaar de succesformule:

Succes = Kwaliteit X Zichtbaarheid

Geen aandacht is geen winst. De succesformule werkt altijd en overal. Geen uitzonderingen.

Krijgt jouw briljante product of dienst voldoende aandacht?

EELCO SMIT – Personal & Business Coach te Amsterdam en auteur van Boek voor MANNEN – heb het lef om echte keuzes te maken en De regels van het spelletje – voor leven met lef.

Beter bijna goed dan precies fout

“Perfectionisme is de stem van de onderdrukker.” Anne Lamott, Auteur

Perfectionisme is de dood in de pot

We leven in een wereld waar alles en iedereen geacht wordt perfect te zijn. Dodelijk vermoeiend. En niet alleen dat. Perfectionisme is ook het perfecte medicijn om niet gelukkig en niet succesvol te zijn. Het perfecte plaatje bestaat niet.

Wat is perfectionisme eigenlijk?

Perfectionisme heeft te maken met verwachtingen. Als mens ben je een aap die weet dat hij dood gaat. Dus iedereen heeft bepaalde verwachtingen. Die verwachtingen zijn begonnen toen je nog een twinkeling was in de ogen van je vader en moeder. Voordat jij gemaakt werd in de slaapkamer (of ergens anders) waren je al verwachtingen opgelegd. Namelijk die van je toekomstige ouders en de verwachtingen van de cultuur waar je toevallig geboren bent.

Voordat je 8 bent heb je geloof ik 150 keer vaker NEE dan JA gehoord. Er wordt nogal wat van je verwacht. We maken even een stap van je geboorte naar je sterfdag.

Waar hebben mensen spijt van als zij op hun sterfbed liggen?

Dat ze te weinig gewerkt hebben om zaken perfect te maken?

Nee.

Waar mensen het meest spijt van hebben is dat zij niet de moed hebben gehad om zichzelf te zijn geweest. Niet de moed hebben gehad om niet de hele dag aan de verwachtingen van anderen te hebben voldaan.

Aardig gevonden worden

Perfectionisme heeft met name te maken met aardig gevonden willen worden. Het is het kleine kind in ons. Zolang ik alles perfect doe vinden mensen mij aardig. En perfect is eigenlijk dus zoals onze ouders het willen. En die ouders zijn vervangen door de baas, klanten, buren en andere mensen waar wij onze ouders op projecteren.

Perfectionisme als ondernemer kost je alleen maar geld en energie.

Perfectionisten zijn plaatjesmensen met Facebook als ideale plaatjesboek. Voldoen aan het ideale plaatje.

Wiens plaatje eigenlijk is altijd de grote vraag?

Beter bijna goed dan precies fout

In het leven en in zaken is perfectionisme je vijand.

Vanuit Silicon Valley hoor je nu een heleboel stoere taal over “10 keer beter of anders niet”. Dat zijn allemaal eufemismen voor perfectionisme.

Ik kan veel meer met de uitspraak van een klant van mij die al meer dan 25 jaar aan de top staat in zijn sector: “Je moet gewoon 3% beter zijn dan de concurrent. Dat is genoeg.”

Of een andere klant met de mooie uitspraak: “We ship shitty software.” Die is ook duidelijk. Als je graag een perfectionist wilt zijn als ondernemer: mooi voor je klanten, niet voor jou.

Dus ik word graag klant bij je.

Perfect is namelijk de vijand van goed.

Als iets voor 80 of 90% okay is, moet je je altijd afvragen wat de meeropbrengst is van die extra 10 of 20% ten opzichte van de energie die je moet investeren om iets perfect te krijgen.

Als schrijver weet ik daar alles van. Want één ding is zeker:

Nadat ik dit artikel gepubliceerd heb, kan ik wel 10 dingen verzinnen die beter, leuker en puntiger hadden gekund. Dat geldt voor iedere publicatie. Geen uitzonderingen.

Communicatie kan altijd beter. Alles kan altijd beter.

Dus ik wijs je nog maar even op de geluksformule:

Geluk = Realiteit -/- Verwachtingen.

Fritz Perls heeft het al mooi gezegd dus wie ben ik om dat te perfectioneren:

Ik doe wat ik moet doen en jij doet wat jij moet doen,

Ik ben niet in de wereld om aan jouw verwachtingen te voldoen

en jij bent niet op de wereld voor de mijne.

Jij bent jij en ik ben ik

En als we elkaar bij toeval ontmoeten is dat goed

En als dat niet gebeurt … dan is er niets aan te doen.

Fritz Perls, Psychotherapeut

EELCO SMIT – Personal & Business Coach te Amsterdam en auteur van Boek voor MANNEN – heb het lef om echte keuzes te maken en De regels van het spelletje – voor leven met lef.