4 vuistregels voor innerlijke rust

Het leven volgens TOM

Een overvolle agenda, een gezin dat schreeuwt om aandacht, een telefoon die maar blijft rinkelen, en tot overmaat van ramp een volledig lege batterij. Zowel fysiek als mentaal. Voor veel mensen is dit horrorscenario de realiteit van de dag. Gestresst en bang om anderen teleur te stellen, rennen zij van afspraak naar afspraak, zonder enig uitzicht op verbetering. Ze worden als het ware geleefd door het leven zelf.

Het roer om

De Amerikaanse zakenman, levensgenieter en voormalig workaholic Tom behoorde tot deze omvangrijke groep. Gelukkig zag hij op tijd in dat dit niet de manier is en gooide het roer om. Tom is een voorbeeld in het boek ‘American Mania: Breaking the Manic Cycle’ van Peter C. Whybrow. In dat boek verklapt TOM de vier vuistregels van de door hem bedachte TOM-methode.

TOM = Toward Optimum Mindfulness

TOM staat voor Toward Optimum Mindfulness; vrij vertaald ‘de weg naar optimale ontspannen aandacht’. Dit is behalve een frisse kijk op modern timemanagement, vooral ook een levensfilosofie die je kan helpen de balans in je leven te herstellen en weer te leren genieten van al het moois dat het leven iedere dag opnieuw te bieden heeft. De regels van TOM zijn simpel, doeltreffend, maar tegelijkertijd ook ingrijpend en allesomvattend. Want om optimaal van het hier en nu te kunnen genieten en profiteren, moet je wel eerst leren de beschikbare tijd, technologie, je eetgewoontes en lichaamsbeweging beter te managen. En dat is voor de gejaagde moderne mens makkelijker gezegd dan gedaan.

Regel 1 – Tijd is kostbaar. Gebruik het goed

Onze tijd is schaars, eindig, en daarmee uiterst kostbaar. Tijd is het nieuwe geld. Dus is het zaak de tijd die we hebben te koesteren, te beschermen en boven alles zinvol te gebruiken. Helaas vergt de hectiek van het dagelijkse leven vaak meer tijd dan dat we hebben. Tijd voor het gezin is er daardoor nauwelijks nog. Uit schuldbesef proberen we ‘quality time’ in te plannen. Vaak zonder succes. Beter is het om de tijd die je samen hebt optimaal te benutten. Open, ontspannen en met onverdeelde aandacht voor elkaar. Zo wordt ieder moment speciaal. En als we tijdens het zoveelste zakendinertje ook eens wat meer aandacht zouden besteden aan het evalueren van het nut van deze tijdsinvestering, en niet de hele tijd op de klok zouden kijken uit schuldbesef, dan zou het besef dat dit geen zinvol gebruik van tijd is vanzelf komen. Want door op een ontspannen en eerlijke manier het leven hier en nu tegemoet te treden, komen onze werkelijke prioriteiten aan het licht.

Regel 2 – Blijf de technologie de baas

Onverdeelde aandacht, daar draait het dus allemaal om. Dat valt echter nog niet mee in het huidige technologische tijdperk. Dankzij de mobiele telefoon zijn we altijd bereikbaar. Zo niet live, dan via SMS, WhatsApp of e-mail. En plichtsgetrouw als we zijn, beantwoorden we het allemaal nog ook. Om nog maar te zwijgen over alle reclameboodschappen die via televisie, radio en internet op ons worden afgevuurd. Zonder dat we het in de gaten hebben, worden we zelfs thuis ‘overvraagd’. Wat je jezelf dus moet afvragen is het volgende: dien jij de technologie, of dient de technologie jou? Gebruik dus alleen die technologie die nodig is om aan jouw persoonlijke prioriteiten te kunnen voldoen. Zet dus eens wat vaker die mobiele telefoon uit, check je mail niet tijdens maar na het weekend, en die televisie kan ook wel eens een avondje op zwart.

The destiny of nations depends upon the manner in which they feed themselves

== Anthelme Brillat-Savarin, Franse filosoof en gastronoom

Regel 3 – Eet bewust en met anderen

Eten is van oudsher een sociale bezigheid waar je de tijd voor neemt. Helaas hebben we die tijd tegenwoordig vaak niet. We pakken snel wat ‘on the go’, of slaan zelfs hele maaltijden over. We luisteren niet meer naar de signalen van ons lichaam, maar naar onze agenda. En als we dan bijna omvallen van honger, proppen we ons in korte tijd vol met alles wat op ons pad komt. Dit ontneemt niet alleen al het plezier in eten, maar is ook nog eens erg ongezond. Want doordat we het voedsel zo snel naar binnenwerken, heeft de maag geen tijd om een signaal af te geven en eten we snel te veel. Een goed en niet te vet dieet is dan ook noodzakelijk. Niet snoepen en snacken tussen maaltijden. En eet alleen als je echt honger hebt! Neem daarnaast de tijd voor je maaltijden en eet altijd samen met anderen. Proef alles zo intens mogelijk. Zo leer je weer genieten van de kwaliteit van eten, van goed tafelgezelschap en krijg je weer grip op je lichaam.

Regel 4 – Heb eerbied voor je lichaam

Met zoveel dingen te doen in zo weinig tijd, is lichamelijke inspanning vaak het eerste wat komt te vervallen. Terwijl voldoende beweging toch echt een voorwaarde is voor een goede persoonlijke balans. Probeer dit dus in te plannen in je dagelijkse routine. Parkeer je auto eens wat verder weg van je werk, pak eens wat vaker de trap en spreek waar mogelijk buiten kantoor af. Kortom, grijp iedere mogelijkheid om meer te bewegen aan. Aan de andere kant moet je ook niet vergeten rust te nemen. Plan reizen en afspraken daarom altijd ruim in. Dan raak je niet gestresst als het niet opschiet op de weg of het vliegveld. Gebruik deze momenten juist om eens lekker te ontspannen. Laat je dus niet opjagen en behoed ook je eigen kinderen daarvoor. Zij hoeven niet op voetbal, tennis, zwemmen, scouting én muziekles. Kwaliteit in de plaats van kwantiteit, daar draait het om.

Wees bewust van de keuzes die je maakt

In de huidige totaal doorgedraaide consumptiemaatschappij ligt de sleutel tot een succesvol en gelukkig leven in het maken van de juiste keuzes. Daarvoor moet je natuurlijk wel eerst weten wat je nu echt wilt en nodig hebt. In de meeste gevallen is dat een simpele kwestie van logisch beredeneren en luisteren naar jezelf, maar dan moet je daar natuurlijk wel de tijd voor nemen. En juist dat aspect zien wij vaak over het hoofd. Neem dus eens wat gas terug, ben je bewust van de keuzes die je maakt, leef in het hier nu, en vergeet vooral niet met volle teugen te genieten.

Klaar om de regie weer in eigen handen te nemen en je prioriteiten scherp te stellen?